W życiu każdego kierowcy przychodzi wreszcie taki moment, kiedy jego auto – z różnych powodów – przestaje spełniać oczekiwania. Wówczas w jego głowie powoli rodzi się pomysł o sprzedaży pojazdu. Decyzja ta nie należy do najłatwiejszych, ponieważ wielu właścicieli przywiązuje się do swojego auta. Zatem, jak się zabrać do jego sprzedaży?

         Pomysłów na to jest wiele. Ogłoszenia sprzedaży samochodów potrafią zadziwiać swą formą, optymizmem i podejściem do tematu. Niektóre są nad wyraz lakoniczne, a inne zbyt obszerne i wylewne, nachalnie zachęcające do kupna, co już samo w sobie budzi podejrzenia.

         Jak zatem sprawić, by nasza oferta sprzedaży samochodu wyróżniała się spośród innych, by budziła zaufanie potencjalnych kupców i nie narażała nas na ewentualne nieprzyjemności? Poniżej podpowiadamy, jak napisać ogłoszenie sprzedaży auta, gdzie je zamieścić oraz jakich błędów unikać.

 Ogłoszenie – jak napisać?

         Dobre ogłoszenie motoryzacyjne powinno zawierać przede wszystkim opis samochodu na sprzedaż, który jest w stu procentach zgodny z jego stanem faktycznym. Warto mieć na uwadze, że każde niedomówienie, zatajenie bądź przeinaczenie wcześniej czy później i tak wyjdzie na jaw. Chociażby już przy pierwszych oględzinach. Po co więc narażać się na niepotrzebny stres i tracić wiarygodność w oczach potencjalnego kupca? Lepiej zawrzeć wszystkie niezbędne informacje już w samym ogłoszeniu. W ten sposób proces kupna-sprzedaży staje się dla obu stron naprawdę znacznie przyjemniejszy.

         Opis powinien być prosty i rzeczowy, pisany bez zbędnych emocji i przesadnego zachwalania. Powinien zawierać wszystkie podstawowe informacje na temat auta, takie jak: marka i model pojazdu, moc i pojemność silnika, rodzaj paliwa i rok produkcji.

         Ważna jest także kwestia historii pojazdu, jak chociażby to, z jakiego kraju pochodzi, czy był garażowany, serwisowany oraz ilu miał właścicieli.  Jeżeli jesteśmy pewni co do tego, że auto jest bezwypadkowe, warto również tę informację zamieścić. Nie korzystajmy jednak z tego zapewnienia zbyt pochopnie, w przeciwnym razie możemy narazić się na ewentualne sankcje, ponieważ klient może powołać się na rękojmię, którą objęty jest każdy używany samochód sprzedawany od osoby prywatnej. W przypadku, gdy w momencie sprzedaży samochód ma wadę, o której nie poinformował sprzedający i która nie jest wynikiem zwykłej eksploatacji, to wówczas można powołać się na przepisy Kodeksu Cywilnego dotyczące rękojmi. Warto więc w ogłoszeniu zamieszczać wszystkie szczegółowe dane dotyczące samochodu i nie zatajać wad pojazdu. Jeżeli auto jest wciąż na gwarancji jest to na pewno duży atut, którym warto się pochwalić. Istotną kwestią jest także przebieg lub stan licznika auta. Podajemy wówczas przebieg zgodny ze stanem faktycznym, choć lepiej jest użyć sformułowania stan licznika, co może uchronić nas przed konsekwencjami finansowymi, do jakich może pociągnąć nas kupujący, gdyby okazało się, że licznik jest cofnięty. Oryginalne dokumenty pojazdu w fabrycznym etui i z pieczątkami producenta są zresztą jak magnes na klientów. Ogłoszenie powinno zawierać informację o tym, jakie konkretnie dokumenty posiadamy (instrukcja obsługi, książka serwisowa, dokumenty odprawy celnej, faktura). Dobrze jest również podać numer VIN (nr nadwozia), dzięki któremu potencjalni zainteresowani mogą sprawdzić przebieg, historię przeglądów technicznych i informacje o ubezpieczeniu.

         W dalszej kolejności warto też napisać, czy wszystkie szyby są jednakowego rocznika  oraz czy którykolwiek element karoserii był lakierowany i w jakiej kondycji jest tapicerka.  W tym miejscu dodajemy także informacje o opłatach: na jaki okres ważne jest jeszcze ubezpieczenie OC i przegląd pojazdu. Jeżeli nasze auto jest świeżo sprowadzone z zagranicy i kupujący będzie musiał ponieść dodatkowe opłaty jeszcze przed jego rejestracją, musimy koniecznie wspomnieć o tym w ogłoszeniu. Dla części klientów ważna jest też kwestia zużycia paliwa w mieście, na trasie oraz w cyklu mieszanym. Możemy też tutaj pokusić się o krótki opis pracy silnika (równo, cicho, bez wycieków, nie kopci) i stanu lakieru (czy nie ma rdzy, przetarć, szpachli).

         To, co podnosi atrakcyjność naszego ogłoszenia, to chociażby informacja, czy auto posiada dwa komplety kół (lato/zima), jaka jest liczba kluczyków do samochodu oraz czy w aucie palono papierosy. Aby jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie naszą ofertą powinniśmy również wypunktować wyposażenie dodatkowe pojazdu, które jest w pełni sprawne. Bo co z tego, że auto ma podgrzewane fotele, skoro nie działają? 

         Na koniec warto podsumować cały opis ogólną informacją o stanie technicznym pojazdu, choć wiadomo, że trudno w tej sytuacji o jakikolwiek obiektywizm. Z doświadczenia wiemy, że klienci lubią także wiedzieć, dlaczego sprzedajemy samochód, szczególnie, jeśli jego stan oceniamy na bardzo dobry. Wiemy już więc, co zawrzeć w ogłoszeniu motoryzacyjnym. Czego natomiast lepiej unikać?

Czego unikać wystawiając ogłoszenie motoryzacyjne?

  • nie zapewniajmy, że auto służyło starszej Pani tylko na dojazdy do kościoła (dziś już nikt się na to nie łapie);
  • unikajmy skrótów i fachowego słownictwa używanego przez handlarzy (np. „auto doinwestowane”); to, że potencjalny zainteresowany nie zrozumie o co chodzi na pewno nie działa na naszą korzyść;
  • nie ukrywajmy, że coś wymaga naprawy; ewentualne defekty najlepiej od razu ująć na zdjęciu, by uniknąć późniejszych nieporozumień; warto mieć także rachunki i faktury za wszelkie wykonane naprawy – mechaniczne, blacharskie i lakiernicze;
  • zdjęcia – ich brak albo słaba jakość; w dzisiejszych czasach (gdy wszyscy posiadamy smartfony) brak zdjęć w ogłoszeniu jest czymś bardzo podejrzanym i w takiej sytuacji, w zdecydowanej większości przypadków, potencjalny klient nie przeczyta nawet opisu auta, bo z góry założy, że auto jest w kiepskim stanie; nie róbmy zdjęć w nocnym świetle lub po deszczu, kiedy auto jest mokre, zdjęcia ciemne i nieostre są wykluczone; zdjęć powinno być jak najwięcej, można także pokusić się o dodanie krótkiego filmu z jazdy samochodem, by klient mógł usłyszeć dźwięk silnika; 

Gdzie zamieścić ogłoszenie o sprzedaży samochodu?

Jeżeli zastanawiasz się, gdzie wystawić samochód na sprzedaż, najlepszym pomysłem będzie po prostu zamieszczenie ogłoszenia w internecie. Możesz również włożyć kartkę o sprzedaży za szybę auta, bądź zamieścić informację w lokalnej gazecie, ale są to sposoby już trochę przestarzałe i zdecydowanie mniej skuteczne.

Najpopularniejsze serwisy ogłoszeń motoryzacyjnych to:

a) otomoto – wystawienie samochodu:

Jak dodać ogłoszenie na otomoto? Musisz najpierw zarejestrować się w serwisie. Następnie uzupełniasz wszystkie pola dotyczące przedmiotu sprzedaży, dodajesz zdjęcia pojazdu, a nawet możesz wkleić link do nagrania wideo w Youtube. W dalszej kolejności dodajesz cenę i swoje dane kontaktowe. Wydruk na szybę otomoto także można pobrać jednym kliknięciem.

Czy ogłoszenia na otomoto są płatne, a jeśli tak, to ile kosztuje dodanie ogłoszenia na otomoto?

Otóż jest to koszt od około 30zł do nawet 140zł w zależności od ceny wystawianego na sprzedaż auta, od ilości dni, w ciągu których nasze ogłoszenie będzie widniało w serwisie oraz od tego, czy chcemy, by nasze ogłoszenie było wyróżnione.

b) sprzedajemy.pl

W tym serwisie możemy wystawić samochód na sprzedaż wchodząc na sprzedajemy.pl – dodaj ogłoszenie. Dodawanie ogłoszeń na tym portalu jest darmowe, aczkolwiek możemy dodatkowo wykupić takie opcje jak na przykład wyróżnienie ogłoszenia, etykieta “pilne”. 

c) allegro – motoryzacja

Kategoria “Motoryzacja” jest też dostępna na portalu allegro.pl. Koszt ogłoszenia w tej kategorii zaczyna się od 25zł dla osób prywatnych, a dla firm od 20zł. Cena jest uzależniona od wartości pojazdu i od tego ile dni ma być widoczne ogłoszenie w serwisie. 

d) olx dodaj ogłoszenie bez rejestracji

Ile kosztuje dodanie ogłoszenia na olx? W kategorii motoryzacja ceny wahają się od 10zł (za części samochodowe) do 52,79zł w zależności od wartości auta i formy płatności, jaką preferujemy (przelew, SMS). Do ogłoszenia możemy dodać maksymalnie 8 zdjęć, które przedstawiają nasz pojazd i ewentualne dodatki. W ogłoszeniu musimy podać takie parametry jak: cena, model, rok produkcji, pojemność silnika, paliwo, moc silnika, przebieg, typ nadwozia, kolor, stan techniczny (nieuszkodzony/uszkodzony), skrzynia biegów (manualna/automatyczna), kraj pochodzenia, kierownica. Ponadto możemy dodać opis pojazdu na 9000 znaków, co na pewno pomoże przy sprzedaży samochodu. 

Gdzie najlepiej dać ogłoszenie o sprzedaży samochodu?

         Największy zasięg w kategorii motoryzacja ma zdecydowanie serwis otomoto. Dużą popularnością cieszą się także olx i allegro.

Ogłoszenie o sprzedaży samochodu – co powinno się w nim znaleźć: 

  • marka i model pojazdu;
  • informacje o silniku (moc, pojemność itp.);
  • rodzaj paliwa;
  • w którym roku auto zostało wyprodukowane;
  • informacje o gwarancji;
  • przebieg samochodu/stan licznika;
  • kraj pochodzenia pojazdu;
  • dokumentacja serwisowa;
  • informacja czy auto jest bezwypadkowe;
  • informacja czy szyby są jednakowego rocznika;
  • zawarcie informacji czy którykolwiek element karoserii był lakierowany;
  • przedstawienie liczby właścicieli (z której “ręki” pochodzi auto);
  • wypunktowanie jak największej liczby dodatków samochodu, takich jak np. podgrzewane siedzenia;
  • dokładne i wyraźne zdjęcia samochodu;
  • fotografia najciekawszych dodatków; 
  • informacja czy auto posiada dwa komplety kół (lato/zima), co zachęci do kupna;
  • liczba kluczyków od samochodu.

Ogłoszenie sprzedaży samochodu to, jak widać, nie tak prosty temat, jakby się mogło wydawać. Reklama dźwignią handlu, jednak w tym przypadku ważne, byśmy swego starego przyjaciela zanadto nie przereklamowali, a tylko rzeczowo i taktownie zachęcili do jego zakupu. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki są dla Państwa pomocne. W najbliższym czasie zamierzamy temat motoryzacyjny kontynuować. Pojawią się teksty między innymi o tym, co powinno zawierać ogłoszenie części motoryzacyjnych, a także jak sprzedać opony. Serdecznie zapraszamy do ich lektury.